-->
Úvodná stránka
Potrebujete poradiť? 0905 238 012
Požiadavka na financovanie

Aké budú hypotéky v roku 2013

Je predpoklad, že banky budú poskytovať hypotéky inak ako v rokoch predošlých. Aby sa dalo lepšie pochopiť tento predpoklad zbežne si prejdime správanie bánk v minulom období.

Hypotéky pred prasknutím realitnej bubliny a pred vznikom takzvanej finančnej krízy

Do konca roku 2008 sa banky mierne snažili získať klienta. Dôvodom bolo hlavne to, že každá banka, ktorá chcela hypotéky poskytovať ich jednoducho poskytovala. V 2008 roku už nebol problém pre banky poskytovať hypotéky s maržou pod 1%. V období po 2010 roku pre banky výrazne zlacnel nákup peňazí. Tento fakt bolo cítiť aj na znížení úrokových sadzieb. Hypotéky však neodzrkadľovali reálne zníženie nákupu peňazí a banky bez problémov navyšovať svoje obchodné marže. Dôvodom bolo, že poskytovanie úverov bolo rizikovejšie a neplatičov bolo viac. Nedá mi to neokoreniť o fakt, že práve banky sú dôvodom vzniku finančnej krízy...
Aj keď v rokoch 2010, 2011 a v roku 2012 bolo možné vidieť nižšie úrokové sadzby na hypotékach ako kedykoľvek predtým marže bank sa bez problémov pohybovali cez 3%.

Osvedčili sa dve taktiky pri poskytovaní hypotéky 

Prvá úspešná taktika pri poskytovaní hypotéky bola o poskytovaní hypotéky s úrokovými sadzbami rovnakými pre všetkých klientov – čiže bez ohľadu na bonitu spolu so zľavou z poplatku.
Druhá úspešná taktika bola o poskytovaní hypotéky s úrokovými sadzbami v závislosti od hodnoty zabezpečenia ako aj od bonity klienta kde sa poskytovali výrazné zľavy z úrokových sadzieb za rôzne parametre (nehnuteľnosti aj žiadateľov) pričom poplatky neboli vždy odpustené. Ako kompenzáciu však ľudia veľmi dobre akceptovali zahrnutie poplatku do splátok hypotéky. 

Najväčším utrpením bolo pre banky riešenie výnimiek z úrokových sadzieb takmer na všetky hypotéky. Tomu sa niektoré banky nevyhli nakoľko nastavili hypotéky s vyššími úrokovými sadzbami ako reálne mohli poskytnúť s ochotou znižovať ich keď klient prišiel s nejakou protiponukou inej banky. Tento „systém“ bol pokračovaním na predošlé obdobie, ktoré spustilo lavínu hypotekárnej turistiky. Klienti pri riešení hypotéky mali podané žiadosti aj v niekoľkých bankách. Vďaka tomu boli kvôli jednej realizovanej hypotéke vyťažené aj banky, ktoré z hypotéky reálne profitovať nebudú. Cena práce zamestnancov na schvaľovaní tak rapídne stúpla.  

Aké hypotéky teda možno očakávať v tomto roku? 

Hypotéky v roku 2013 budú s veľkou pravdepodobnosťou lacnejšie ako doposiaľ a budú stále väčšie rozdiely na úrokových sadzbách v závislosti od výšky hypotéky k hodnote nehnuteľnosti. Nasvedčuje tomu aj fakt, že v roku 2012 po skončení jesenných hypotekárnych kampaní boli v niektorých bankách spustené zimné hypotekárne kampane zamerané na financovanie do 50 až 70% hodnoty nehnuteľnosti. 

Banky, ktoré sa pustili do zimných hypotekárnych kampaní chceli získať čo najväčší podiel klientov a to bez spustenia agresívnych reklám. Mnoho klientov resp. potenciálnych žiadateľov a žiadateľov o hypotéky sa o úrokových sadzbách dozvedá priamo v banke a hlavne od svojich známych, ktorých úrokové sadzby v bankách prekvapili. Tým sa šetria prostriedky na reklame aj do budúcna a vytvára sa povedomie, že dobré veci nepotrebujú reklamu... Inak povedané reklamu robia ľudia. To je však iba dočasné a masírovanie trhu reklamami začne najneskôr v marci.

>>Prečítajte si aj o aktuálnych hypotekárnych kampaniach<<